Rozvrh

Brno

Brno, Křižíkova 68A (pavlačák, 3patro)
kontakt: sifu Jiří Hauska, tel: 604 737 516

PONDĚLÍ 16:45 – 17:45Kungfu děti18:00 – 19:30Hungkuen19:30 – 21:00Kombatan Kali
ÚTERÝ17:30 – 19:00Chen Taiji Quan19:00 – 20:30Tanglang
STŘEDA18:00 – 19:30 Hungkuen 19:30 – 21:00 Kombatan Kali
ČTVRTEK 16:15 – 17:15 Kungfu děti 17:30 – 19:00 Chen Taiji Quan 19:00 – 20:30 Kombatan Kali
NEDĚLE18:00 – 20:00 Trénink pro závodníky

Pobočka Vyškov

Dům Dětí a Mládeže, Brněnská 3, Vyškov
spojení: růžová budova přímo proti autobusovému nádraží
kontakt: Pavel Gottvald, tel.: 608 616 538

ÚTERÝ17:00 – 18:30Hung Gar – Nováčci18:30 – 20:00Hung Gar – Pokročilí
ČTVRTEK18:00 – 20:00Hun Gar – Nováčci + Pokročilí

Pobočka Velká Bíteš

Tyršova 219, TJ Sokol, Velká Bíteš
kontakt: Jiří Komínek, tel.: 728 230 341 mail.: bites@yulong.cz

ÚTERÝ18:30 – 20:00Hung Gar
ČTVRTEK18:30 – 20:00Hung Gar

Hung Gar Kung Fu

Je to jeden z nejznámějších stylů čínských bojových systémů na světě. Hung Gar v překladu znamená „rodina Hung“. Je to jméno muže, který systém vynalezl, Hung Hei Goona.

Základ Hung Gar Kung Fu pochází ze stylu tygří pěsti Fukienského Šaolinského chrámu s přidáním technik draka, jeřába, pantera a hada. Je založen na principu pěti elementů: kov, dřevo, oheň, voda a země.

Zvířecí systém učí studenty rozvíjet fyzické schopnosti, sílu a ducha. Pohyby pěti elementů pomáhají porozumět principu Yin a Yang. Jeden element je protikladem druhého, ale všechny elementy mohou dohromady tvořit jeden celek, který obsahuje dlouhé a krátké techniky a vnější sílu s vnitřní energií.

Tak jsou studenti schopni vytvořit lepší rovnováhu a fyzickou kondici, která jim zaručí pevné zdraví. V reálném boji jsou pak schopni zvládnout různé situace a bránit se proti jakémukoli útoku.

Hung Gar obsahuje velmi silné techniky, díky kterým vypadá jako vnější styl, ale ve skutečnosti jím není. Obsahuje měkké a tvrdé, čímž vytváří rovnováhu protikladů „Tvrdý jako železo a měkký jako nit“.

Hung Gar je systém, který má pevný filozofický základ, učí studenty sebekontrole a použití síly k zachování míru, použití vědomostí a schopností k zastavení boje. To je skutečný účel tradičního Hung Garu.

Jak to funguje?

Hung Gar je tradičním a kompletním čínským tréninkovým systémem, je vhodný pro každý věk i pro obě pohlaví. Dává těm, kteří ho cvičí, příležitost

  • Rozvinout to, co mají
  • Získat to, co nemají
  • Rozpoznat to, co mají, ale nevědí o tom

Tréninkový program Hung Gar je založen na jeho silných tradičních kořenech za současného použití vědecké úrovně dnešní doby. Byl vyvinut a úspěšně ověřen skrze reálné situace. Má dva účely: jednak je preventivní a léčebnou metodou a dále je opravdu nebezpečným bojovým systémem.Tréninkem rozvíjí tři stránky osobnosti člověka:

  • fyzickou stránku: rozvíjí pohybové schopnosti – sílu, rychlost, výbušnost a odolnost, zpevňuje klouby a vazy
  • psychickou stránku: zlepšuje soustředění, využití mozkové kapacity, pomáhá při mozkových dysfunkcích
  • duchovní stránku: formuje smysly, rozšiřuje vnímání na všech úrovních, vytváří pozitivní způsob myšlení, vychovává k přemýšlení a k moudrosti

Shaolin Kung Fu

Styl Shaolin je nejstarším a nesmírně bohatým stylem wushu. Shaolin wushu (Shaolinquan) je termín pro styly, které vznikly, či se vyvíjely v klášteře Shaolin. Shaolinquan patří mezi nejstarší větve wushu a podle legendy stál u jeho zrodu indický mnich Bodhidharma (čínsky Da Mo).

Tento severní styl obsahuje uvolněné techniky ruky, častou vedené po oblouky a mnohem více kopů a skoků, než jižní styly. Proto je třeba nohy posilovat a dbát na flexibilitu a pružnost těla.

Postoje jsou nižší, zato ne v jedné rovině, ale mohou se zvedat. Postoj jezdce na koni je fyziologický odlišný od jižních stylů.

Učební plán

  • strečink
  • akrobatická a pohybová průprava
  • nácvik postojů, kroků
  • nácvik kopů i na lapách
  • nácvik úderových technik

Formy

  • Wu bu quan
  • Lohan Quan
  • Tan tui
  • Wu xie quan-pět zvířat
  • Wu xie quan 2
  • Xie quan-hra zvířat
  • Xia Hong Quan
  • Da Hong Quan
  • Tong bei quan
  • Tong bei quan 2
  • Drápy orla
  • Křídlo orla
  • Jie quan
  • Kai men

Formy se zbraní: hůl, šavle, meč, kopí, háky, bič meteorit….

Chen Tai Ji Quan

Tai ji quan je poměrně stará forma čínského cvičení a zároveň bojového umění, které bylo odvozeno z duchovních principů taoismu, ze staré čínské medicíny a některých tehdejších odvětví externích i interních stylů kung fu. Proto je toto cvičení přínosem nejen pro naše zdraví – fyzické, mentální, duševní a duchovní; ale je to také velice sofistikovaná a vědecká metoda sebeobrany.

Jelikož je tento systém cvičení vhodný pro lidi všech věkových kategorií a člověk nepotřebuje při jeho cvičení žádné speciální vybavení nebo prostředí, získal si oblibu u cvičenců téměř po celém světě. Tento typ cvičení vede obecně cvičence ke zlepšení zdraví, jejich fyzické kondice, duševní čistotě, harmonii a klidu v mysli, v souladu s přírodními zákony, ale také ke schopnosti bránit sebe nebo ostatní při útoku.

Text jsme s laskavým dovolením převzali od České Asociace Chen Tai Ji Quan.

Učební plán

Qi-gong a Tuishou
Ruční formy

  • 18 forem Chen Taiji Quan
  • 19 forem Chen Taiji Quan
  • 38 forem Chen Taiji Quan
  • Lao Jia Yi-lu
  • Lao Jia Er-lu

Zbraňové formy

  • Vějíř – 30 forem
  • Meč – 49 forem
  • Meč -36 forem

Čínský zápas – sanda, neboli sanshou

Jde o převedení technik do bojové praxe, takže doporučujeme kurz jako doplněk k tréninku stylů. (Například Hung Gar + Sanda) Zde se postupně učí bojovým návykům a dovednostem.

Při tréninku se snažíme vycházet nejen ze sportovního boje, ale především ze studia tradičních stylů. Poznatky, které student získá, je nutné postupně aplikovat v přímé konfrontaci. Ta je nejprve řízená, po nějakém čase se přechází k volnému sparing a ten se postupem času podobá maximálně nácviku reálného boje.
K tomu všemu je potřeba určitá psychologická průprava adeptů. K tomu nám skvěle dopomáhá systém Crazy Monkey, z něhož čerpáme velmi propracovanou metodiku přípravy na volný boj, ale i skvělý arzenál technik, který tento systém nabízí.

Učební plán

  • nácvik technik na místě
  • v pohybu
  • trénink veškerých úderových technik na lapách
  • trénink kopů na lapách
  • kombinace kopů a úderů na lapách
  • trénink 3 úrovní vzdálenosti v boji
  • kontrola vzdálenosti v pohybu
  • řízený boj
  • nácvik porážecích technik
  • nácvik hodových technik a podmetů
  • nácvik záchytů
  • taktika
  • modelové situace
  • volný boj
  • volný boj proti více soupeřům
  • chinna techniky
  • trénink zápasnických technik
  • nácvik sebeobrany
  • sebeobrana proti zbrani
  • psychologie sebeobrany
  • zvyšování fyzické odolnosti
  • silová průprava
  • lingung
  • trénink na zvýšení vytrvalosti

Soukromá hodina

Nabízíme možnost soukromé hodiny se sifu Jiřím Hauskou.

Doporučujeme jako doplněk k hlavním tréninkům, korekci či objasnění formy, která vás zaujme, nebo pokud nechcete cvičit v kolektivu, ale dáváte přednost individuální výuce.

Hodinu si můžete vzít jako jednotlivec, či skupina (cena se nemění).

Termín dle domluvy, je možný i o víkendu.

Soukromá hodina trvá obvykle 90 minut.

Příklady témat: základy a korekce principů, forma a její aplikace, zbraňová forma, sparingová forma, sebeobrana, boj s nožem a proti němu, zápas, qi gong, protažení těla a relaxace, chen tai ji quan.

Semináře a cesty

Během roku pořádáme následující akce:

Víkendový seminář

Cca 2-4x ročně
Za Brnem, spaní v ZŠ
Intenzivní trénink 3x denně, zaměřený na konkrétní téma plus cvičení ostatních forem, technik
Doporučujeme také z důvodů poznání kolektivu a přátel!

Seminář se zajímavou osobností

Jde o jednodenní akce
Hodina s mistrem kung fu, většinou zahraničním
Různé styly
Délka trvání 3-6 hodin
Zajímavé nahlédnutí pod pokličku!

Soustředění u moře

10 dní včetně cesty v Chorvatsku
Vhodné i pro kamarády a rodinu, nemusí cvičit!
Počet cca 30-45 osob
Dvakrát denně trénink, dostatek času na koupání a relaxaci
Jeden den volný – nabízíme výlet do přírody, na lodi, do vinného sklípku aj.

Soutěžní výjezdy do zahraničí

V rámci soutěží vyjíždíme na zahraniční soutěže
Například: Polsko, Německo, Estonsko, Maďarsko, Francie, Čína

Cesty do Číny

Pro své studenty pořádáme zájezdy do Číny
Spojeno s cvičením, hodinami u mistrů atd.
Spojena se soutěží, ale není povinné
Cestování po horách, chrámech, městech, muzeích
Čína s nádechem umění kung fu

Nábor

Je lepší jednou zkusit, než o tom mnohokrát slyšet.

Jednoduše si stačí vzít tepláky, tričko, tenisky a přijít!

Zdarma si můžete přijít vyzkoušet trénink a rozmyslet se, zda tomuto bojovému umění také propadnete. Můžete nás navštívit buď celé září, nebo vždy první týden v měsíci po celý rok.

Právě probíhá nábor do těchto kurzů:

Začít cvičit můžete na naší škole na ulici Václavská, nebo na Žabovřeské a Vyškovské pobočce. Přijímáme děti i dospělé! Časy tréninků najdete v „Rozvrhu“.

Co vás čeká v prvním roce cvičení?

  • Dechová cvičení, qi gong
  • Protahování, cvičení na flexibilitu
  • Posilování, zlepšení kondice
  • Základní postoje a techniky: údery, kopy
  • Pádové techniky, tedy jak padat; základy gymnastiky
  • Formy, sestavy beze zbraně a základy hole
  • Cvičení ve dvojici
  • Filozofie a etika
  • Rozvoj vůle, sebevědomí, vytrvalosti
  • Přátelé do nepohody

Co si vzít na první trénink? Stačí volné tričko a kalhoty, tenisky a pití. Školní tričko si můžete zakoupit později u sifu, stejně jako si objednat cvičební kalhoty nebo mikinu.

FAQ

Tradiční škola bojových umění může leckomu připravit různá překvapení, zvláště pokud očekává volnočasový kroužek. Proto jsme pro vás připravili nejčastější dotazy.

  • Co znamená „kung fu“, „wu shu“?
    • Kung fu znamená tvrdá práce, mistrovství. Můžete dosáhnout kung fu v jakékoliv činnosti. Také to dává cítit, že kung fu není jen opakovaná fyzická aktivita. V moderní době se někdy kung fu používá k označení tradičního bojového umění, s důrazem na aplikaci a sebeobranu. Wu shu znamená bojové nebo válečné umění. Dalo by se říct, že jde o synonyma. Dnes se ale používá výraz wu shu často pro moderní styly, tedy pro směs bojových technik a gymnastiky, zaměřené spíše na soutěže.
  • Odkud pochází?
    • Kung fu pochází z Číny. Různé styly pak z různých částí. Mluvíme také o „třech studnicích“ kung fu, což jsou tři významné oblasti: Kláštery Šaolin, Emei Shan a Wudang Shan.
  • Kdo je to sifu?
    • Sifu je tradiční označení pro učitele, mistra.
  • Proč není kung fu sport?
    • Protože jeho hlavním cílem nejsou soutěže, ale duchovní a fyzický růst, který nikdy nekončí. Neexistuje žádný „sportovní důchod“, kam by se odcházelo ve třiceti, naopak by tělu mělo být kung fu prospěšné. Příkladem je Dětský Qi Gong, dechové a protahovací cvičení. Svůj název získalo díky ranému věku, ve kterém se učí a také díky svým omlazujícím účinkům. Pro exhibice jej někdy cvičí i devadesátiletí. Kung fu je zaměřeno na sebeobranu a boj, strategii, rozvoj síly, vůle, sebevědomí, ale také se prolíná do každodenního života. Je chyba myslet si, že kung fu končí při odchodu z tělocvičny. Vše, co se děláme, s kým a jak mluvíme, jak se chováme, vše lze brát jako kung fu. Kung fu je také životní cesta, která nekončí.
  • Jak se kung fu dělí?
    • Způsobů dělení je několik. Nejznámější je moderní X tradiční kung fu (viz výše). Další způsob dělení je severní X jižní. Severní styly více zapojují kopy a skoky, jejich postoje jsou velmi nízké, ale také přechází do vysokých. Jsou velmi pohyblivé a techniky rukou jsou často vedené obloukem a mají delší dosah. Jižní styly jsou zakořeněné, tedy mají pevnější postoje a z těch se nezvedají. Techniky jsou tvrdší a mnohem méně se používá kopů a skoků, což ovšem neznamená, že je styly postrádají. Další způsob dělení je vnitřní X vnější, což je velmi moderní a zároveň nešťastné řešení. Vnitřní styly mají být ty, které se soustředí nejdříve na kultivaci energie Qi a poté na sebeobranu, vnější to mají naopak. Také se říká, že vnitřní jsou měkčí, vnější tvrdé. Problémem ale je, že žádný styl není 100% tvrdý ani měkký a vždy musí obsahovat obojí, aby fungoval. Tedy jako princip jin a jang. Jde tedy o označení spíše obrazné.
  • Jak to, že se dá v tradičním kung fu závodit?
    • Jde o diskutovanou otázku. Naše škola v kung fu závodí, což ale neznamená, že bychom tomu přizpůsobovali trénink. Pouze jednou týdně se lze věnovat průpravě na závody, například výška postojů, timing, psychická průprava. Ale stále jde spíše o motivační prostředek k celkovému tréninku, nikoliv o cíl. Pokud by šlo o cíl, mluvíme o moderním wu shu. Soutěže mají různé kategorie, například pěstní formy, zbraně, nebo zápas.
  • Jaké jsou hlavní cíle tréninku?
    • Sebeobrana, aplikace a použití technik. Rozvoj síly a fyzických dovedností. Studium technik, nuancí, detailů pro jejich funkčnost. Zdraví, kondice, držení těla. Filozofie, etika. Rozvoj sebevědomí, vůle, vytrvalosti. Získání přátel do nepohody. Způsob života.
  • Jak trénink probíhá?
    • Na začátku tréninku se cvičí qi gong, dechové cvičení. Poté se studenti rozběhávají a zahřívají. Následují posilování, dynamická cvičení a strečink. Po strečinku následuje hlavní část, kde se cvičí postoje, techniky, formy, cvičení ve dvojici, aplikace, zbraně.
  • Proč se mám učit stát?
    • Protože než se naučíte běhat, musíte umět chodit. A ještě dříve stát. Dobrý postoj je jako kořeny stromu. Když nebudou kvalitní, strom nemůže růst vysoko.
  • Co je potřeba pro první trénink? Mám nějak posilovat předem?
    • Žádná příprava dopředu není nutná, vše přijde na tréninku a ve správný čas. S sebou si vezměte jen pohodlné kalhoty, tričko, tenisky a pití. Školní tričko, ve kterém se cvičí a speciální kalhoty můžete zakoupit později. Šerpa se získává na základě technických dovedností a musíte nejdříve složit zkoušky, abyste získali svoji první.
  • Pro koho je trénink vhodný?
    • Pro děti i dospělé, ženy i muže. Jedinou překážkou jsou vážná onemocnění, například srdce. V takovém případě si lze nastavit zátěž individuálně a hlídat se. Vždy je možná domluva.
  • Co kromě pravidelného tréninku nabízíte?
    • Semináře s významnými učiteli, víkendové soustředění, soustředění v Chorvatsku u moře, cesty do Číny, soutěže a výjezdy do zahraničí, privátní hodiny, exhibice a účast na nich…
  • Proč je potřeba cvičit doma, jak často?
    • V japonském karate se říká: Je jako horká voda, když ji neohříváš, vystydne. Totéž platí pro všechna bojová umění. Je třeba neustále svoji horkou zahřívat, cvičit, učit se, pilovat. Jedině tak lze postupovat kupředu. Ideální je cvičit každý den, alespoň chvíli. Ale i dvakrát týdně je zezačátku lepší než nic.
  • Proč se zdraví tělocvična, partner na cvičení?
    • Protože vyjadřujeme respekt a díky za místo, kde se můžeme učit a také za partnera, díky kterému se můžeme posunout dál. Ve cvičení ve dvojici nikdy není agresivita nebo vůle ublížit, což pozdrav také symbolizuje. Navíc jde o praktické upozornění, že o sobě navzájem víme.
  • Proč jsou některé zbraně jak z alobalu?
    • Jde o moderní zbraně, které se využívají pro exhibice a soutěže, kde je porotci používají ke kontrole síly a správnosti technik. Bohužel se dělají už i tak jemné, že charakteristický zvuk vydávají i při nesprávném pohybu. V moderním wushu se používají pro svoji váhu a jednoduchou manipulaci. V naší škole se kromě exhibicí využívají k tréninku pevné zbraně. Menším dětem však lze tyto „alobalové“ doporučit vzhledem k jejich váze.
  • Když se naučím formu, budu umět kung fu?
    • Ne. Forma je základ, ale bez klíče, tedy aplikace, použití, jde jen o pohyby.
  • Jak vypadá trénink sanda? Není to moc příliš agresivní?
    • Jde o nácvik zápasu, ale přistupuje se k němu postupně. Takže nejdříve se učí správné technice, nácviku do vzduchu (stínování) i do lap a pytle. Následuje cvičení ve dvojici, drily, cvičení práce nohou, úhybu, načasování, reakce… Teprve poté se přistupuje k volnému boji. K tréninku se používají rukavice a další pomůcky. Na tréninku není pro agresivitu místo.